maanantai 9. syyskuuta 2013

se haavekoira

Jospa ensimmäisenä kirjoitan, että mun tarkoitus ei edelleenkään ole kirjoittamalla puhua pahaa kenestäkään tai syyttää tästä ketään. Voi olla, että taas ihmiset katsoo pahasti, mutta kerrankin yritän puida ajatukseni sanoiksi, jotta voin lukea mun mietteitä vielä myöhemminkin.

 Mä oon miettinyt, yritänkö vaan vakuuttaa itseni siitä, että Vinna onkin ihan ok koira. Olla myös itse näkymätön niille sen vioille. Miksi olen alunperin ollut sitä mieltä, että siitä ei ole kunnon harrastuskoiraksi? Miten mun mielipide yhtäkkiä muuttui rutkasti, jos koiran luonne ei kuitenkaan? Aloin miettiä, että Vinnan pentu voisi olla ihan kiva. Ehkä Vinna voisikin olla hyvä jalostuskoira. Aloin vakuuttua siitä, että se on oikeesti tosi kiva harrastuskoira ja se tykkää tehdä. Mutta eihän se oikeesti tykkää. Miksi etsin siihen ja sen muuhun käytökseen silti syyn jostain muualta?

En sano, että se on huono koira. Sanon, että se ei ole kovinkaan hyvä harrastuskoira. Sen kanssa treenaaminen on vaatinut paljon töitä, koska se on ollut jo ensitöikseen ihan erilainen koira kun mihin olen aiemmin tottunut. Sen lisäksi, että oli alkuun hankala löytää asioita, jotka saivat sen kiinnostuksen herätettyä.

Essi kirjoitti edellisen tekstin kommentteihin Teidän syvin "ongelma" tuleekin jo tekstistäsi ilmi - koira ei tee sinulle, se tekee ruoalle. Eli palkan häivyttämisen eteen on tehtävä töitä ja koiralle opettaa, että palkka tulee, kun tekee oikein. Tällä hetkellä se tekee ilmeisesti lähinnä houkuteltuna (eli sille pitää näyttää palkka saadakseen koiran toimimaan). Kyllä se siitä lähtee, tsemppiä ja kivoja treenejä! :)

Ensin meinasin kirjoittaa kommenttilootaan vastauksen, mutta kun tekstiä alkoi tulla lisää, päädyin kirjoittamaan kokonaan uuden postauksen, jossa puin aihetta. Ensinnäkin kiitos Essi paljon sun viestistä ja tsempityksistä! :)

Tuo Essin viesti herätti mua itseäni aika paljon. Vinna on edelleenkin se sama koira, jonka kanssa olen "tapellut" siitä työskenteleekö se minun kanssani vaiko ei, koska se olisi mieluummin aina tehnyt jotain muuta. Kummallista tässä on, että Vinna ei ennen edes treeneissä suostunut syödä ruokaa. Nyt se työskentelee ruoan eteen, jopa varastaa ruokaa. Pitkään aikaan en palkannut sitä ruoalla missään, ennen kuin nyt taas. Se tuntuu jopa oudolta, koska olen niin tottunut siihen, että palkkaan sen lelulla.

Se on pienestä asti tehnyt mun kanssa vaan, jos siitä on ollut sille itselleen suuri hyöty. Jos sille ei ole ollut siitä selkeää suurta hyötyä se ei ole tehnyt. Ekan viikon jälkeen mun mielipide vaan muuttui siitä totaalisesti, kun ymmärsin ettei se ollut sitä mitä olin toivonut. Olin halunnut mulle tosi kivan harrastuskoiran, joka tykkäis tehdä mun kanssa kaikkea ja meillä olisi ovi auki kaikkeen.

Kun metsälenkillä kutsun Vinnan luokse, se miettii ensin hyvän aikaa, lähteekö se luokseni vai onko jossain jotain kiinnostavempaa. Kun sanon "sivu", se etsii jotain kiinnostavempaa tekemistä. Tottelevaisuuskilpailussa olen tallonut sen jalan päälle kesken seuruun, kun se on katsonut että kehän ulkopuolella olisikin jotain kiinnostavempaa ja on meinannut oikasta edestäni. Hetkittäin se tekee tosi kivasti. Kolmannessa kokeessa se odotti joka kerta, että jee nyt pallo lentää ja on palkkaus. Ja se oli iloinen, se on mun mielestä se tärkein juttu. Sille ei tunnu riittävän kehut tai temppu. Nykyään paremmin kuin ennen.

Katsoin yksi päivä mun ja Helmin treenivideoita. Helmi _aina_ teki mun kanssa. Vaikka se oli miten väsynyt, se aina yritti parhaansa. Se oli niin iloinen työskennellessään mun kanssa, muut ihmisetkin sanoivat siitä. Se luotti muhun täysillä. Muistan yhden kerran, kun se ei luottanut muhun vaan oli täysin varma että vien sen todella vaaralliseen tilanteeseen. Lemmikki -messuilla oli pehmolelukoira, jonka kimppuun Helmi lopulta hyökkäsi kun toin lelukoiran sen viereen että se olisi ymmärtänyt että se on vaan pehmolelu. Ja se ei silti ymmärtänyt, koska pehmokoiran häntä oli edelleen pystyssä :D Se oli vaan täydellinen Helmi, koira minkä voi omistaa vain kerran elämässään. Mutta se oli vaan göötti. Halusin palveluskoiran, josta piti suurella varmuudella tulla tosi jees harrastuskaveri kaikkeen. Mulle vielä erikseen vakuutettiin, että Vinnasta on myös varmasti käyttöön. Ja varmasti siitä onkin. Ei samaan tapaan kuin ajattelin. Vinna olisi onnellinen jo pelkästään siitä, jos treenaisin sen kanssa pari kertaa kuukauteen ja lenkkeiltäisiin vaan paljon ja nukuttaisiin sängyssä pitkään niin että se saisi nukkua puoliksi tyynylläni. Minun rakas.

Hyvän harrastuskoiran ominaisuuksia, kun se kesken hakutreenien menee pissalle ja lähtee haistelemaan? Toistaen tämän eri treenikerroilla. Tai viime käytännöntunneilla missä
© Nea Paul
treenattiin hakua, laskin sen irti ja käskyllä etsimään ja Vinna singahti metsään juoksemaan vaan iloisena ympäriinsä koska se oli siitä kivempaa. Vaikka ensin alkuun olin joissain tilanteissa varma, että ei se varmasti käyttäydy niissä siksi niin koska se paineistuu, mutta asiaa puidessani olen usein varma siitä että se paineistuukin.

Aika kultaa muistot. En tarkoita, että me luovutetaan nyt. Kyllä me vielä haetaan se ykkönen. On meillä vielä loppuvuosi aikaa. Tiedän, että voidaan pystyä siihen. Ei minun ole helppo sanoa, että se ei ole sitä mitä toivoin. Koska mitä mä itseasiassa edes oikeasti toivoin? Onko olemassa tästä parempi versio? En tiedä ennen kuin näen ja koen. Mutta en tiedä haluanko toisen samanlaisen.

© Oona Pesonen
Olen puhunut paljon aussie-ihmisten kanssa. Kaikki ovat olleet niin tyytyväisiä koiriinsa ja ne on niin kivoja harrastuskoiria. Mä vaan haluaisin elää ja kokea, onko ne kaikki niin kuin Vinna. Miksi juuri minä petyin niin paljon, jos muut ovat olleet erittäin tyytyväisiä rotuun? Sattuiko minulla vaan huono tuuri vai onko ne kaikki todella tälläisiä? Voinko tähän asiaan saada todella varmuutta, ennen kuin otan itselleni toisen aussipaimenen?

Kun Särmä tuli minulle, niin heti huomasin että siinä oli ne ominaisuudet jotka mielestäni puuttuu Vinnasta. Särmä tekee minun kanssa. Sen kanssa on alusta asti ollut ihan erilaista treenata, koska se vaan rakastaa kaikkea mitä sanon sille ja on niin hirmuisen onnellinen kaikesta. Se keskittyy kaikkeen täysillä ja on 24/7 valmis kaikkeen. Jos heräisin yöllä kolmen aikaan ja alkaisin treenata Särmän kanssa, se olisi varmasti niin onnellinen. Vinna kääntäisi ehkä kylkeä ja jäisi mieluummin nukkumaan. On se minun koira, en kiellä sitä. Mutta se on myös sellainen oman tiensä kulkija. Pentuna laskin sen ulkona irti ja se täysiä lähti juoksemaan toiseen suuntaan että lälläslää en tuu ikinä takasin.

Todella edelleen rakastan koiriani koko sydämestäni. Välillä tekisi mieli itkeä ja vihata, mutta silti rakastan. Ollaan treenattu, kokeiltu eri lajeja ja etsitty meidän juttua. Eniten Vinnaa on ehkä sytyttänyt paimennus ja tällä hetkellä se pitää jäljestä paljon. Vielä me näytetään, että me pystytään tähän, kaikkeen mihin mieli tekee, mutta nyt halusin vaan kirjoittaa ja purkaa omaa turhaumaa. Treenataan kivoja treenejä ja kasvatetaan koiran motivaatiota toimia yhdessä mun kanssa. Vuotta on vielä jäljellä, vai miten se menikään? ;)

Vinna on kaikesta huolimatta hieno koira ja yritän antaa sille ensisijaisesti sen, mitä uskon sen eniten kaikesta haluavan - että joku vaan paljon rakastaa sitä ♥

4 kommenttia:

  1. Pakko sanoa, että melko rohkea kirjoitus! Pointsit siitä. Mutta tosiaan aina ei saa mitä haluaa.. Mulla kävi ehkä mun ensimmäisen oman koiran, eli Jussin kanssa näin.. Halusin mm. rohkean ja ihmisistä pitävän koiran, mitä sain? Sain herkän ja aran koiran. Ajattelin myös, että harjakoiran kanssa pystyy harrastamaan vähintään harrastuspohjaisesti. Noh, kyllähän sen kanssa pystyykin, mutta hommat on oikeasti pidettävä leikkimisen ja hauskanpidon tasolla. Sen kanssa ei voi varsinaisesti treenata asioita, niitä pitää vaan tehdä siinä hauskanpidon lomassa, meillä ei käytännössä ole mahdollisuus edetä koskaan minnekkään. Hyvänä esimerkkinä, olen yrittänyt opettaa Jussille jo neljä vuotta kierimistä, se ei vieläkään osaa sitä ja sitä jopa alkaa ahdistaa se harjoittelu jossain välissä, koska minä yritän niin tosissani saada sen tekemään oikein, vaikka homma pysyykin koko ajan positiivisena. Sama juttu sivulle tulossa, koiraa ahdistaa tulla hyvinkin lähelle minua, ja oon leikin lomassa ja muutenkin positiivisesti yrittänyt vahvistaa sitä, että lähellä on ihan kivaa. Lopputulemana olen itse myöntynyt siihen, että se saa istua minusta kauempana jos asia on silloin koiralle itselleen mielekkäämpi. Eikös kuitenkin harrastaminen koirakkona tarkoita sitä, että tehdään miten molemmille on mukavaa? Ja Jussilla oikeestaan sama juttu kun Vinnalla, se ei oikeastaan halua tehdä mitään, ellei se itse hyödy siitä jotenkin. Jussi ei tee koskaan minulle, se tekee aina itselleen. Brandy taas on ihan toisenlainen, se nauttii jo siitä yhdessä tekemisestä, se tekee yhteistyössä, ei pelkästään itselleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä :) Me tehdään sitä mikä on Viipsistä kivaa ja mennään päivä kerrallaan sen mukaan.
      Toisaalta uskon, että se voisi olla oikein hyvä harrastuskoira, jos kaikki palikat vaan napsahtaisi kohdalleen. Se on aktiivinen ja sillä hetkittäin on tosi hyvä työskentelymotivaatio. Katsellaan taas päivä kerrallaan ja monipuolistetaan treenejä kunnolla ja tehdään vaihtelua paljon treenien pituuteen.

      Mulla jäätää nyt aika huolella, kun yritän vastata miettien jotain järkevästi, mutta täydennän lisää tarvittaessa myöhemmin!

      Poista
  2. En tunne koiraasi mutta hyvin usein aussiet osaa kyllä pissiä omistajaansa silmään, että sie et ole koirallesi oikeasti mitään, oletko? Rapsutusautomaatti, ruoanantaja, tyyppi mistä voi hyötyä mutta joka ei koirallesi olekaan auktoriteetti? Se voi olla vaikeampi aussie kuin kuvittelitkaan, todennäköisesti sillä on ominaisuuksia vaikka ja mihin, kuten yleensä aussiella kuin aussiella, on vain kyse siitä, miten saat koiran toimimaan ja tämä on se hankalampi asia tässä yhtälössä. Sillä on jo kaksi hyvää viettiä, taisteluhalu ja ruokahalu. Sun pitää tehdä itsesi kanssa työskenteleminen koiralle kannattavaksi. Mitään koira ei saa ilmaiseksi. Olla johdonmukainen, mustavalkoinen, tiukka, kohdella koiraa koirana.

    Mitä tulee kestävyyteen ja häiriöherkkyyteen, asioita, mitä pitää vilkkaan koiran kanssa treenata ja taas kerran treenata. Erilaisia tilanteita, kenttiä jne. Kestävyyttä, ilman palkkaa tekemistä pitää myös treenata. Asteittain lisätä, silti välillä vaihdellen palkaten. Voi olla, että harjoitukset ovat liian hankalia ja vaativia eikä jaksaminen riitä ihan niin pitkälle, vielä.

    Kunhan pohdiskelen, en ole sen enemmän perillä teidän treenitasostanne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin pitkän viestin ja se katosi. Niin perus.

      Vinna ei tosiaan ole ollut helppo koira, kuten sitä pohditkin. Se oli jo pentuna todella vaikea, jos se olisi ollut yhtään vaikeampi niin en olisi pärjännyt sen kanssa. Ehkä liian haastava ensimmäinen koira, opin sen kanssa paljon, mutta jos se olisi ollut helpompi, niin omatkin taidot olisivat voineet riittää paremmin. Toisin kuin nyt, olen välillä ollut pulassa sen kanssa ja kysynyt neuvoja viisaammilta. Se vei pentuna minua 6-0, samoin kavereitani jotka sen kanssa touhusivat.

      Sen jälkeen, kun se heräsi 9-10kk iässä siihen todellisuuteen, että se ei teekkään kaikkea yksin vaan mä teen sen kanssa, meidän arki ja kaikki helpottui todella paljon. Se ei ollutkaan enää yhtä painimista päivästä toiseen koiran kanssa.

      Muut sanoo, että Vinna on helppo koira. Minä sanon, ettei se ole helppo. Se on ovela kuin kettu sille päälle sattuessaan :) Elän sen kanssa 24/7, muut näkevät siitä vain murto-osan.

      Tiukensin yhdessä vaiheessa meidän rajoja huomattavasti ja tiedän nyt lipsuneeni niistä. Ehkä se voi liittyä osasyynä siihen, miksi meidän arki välillä toimii kivasti ja välillä todella huonosti.

      Treeneissä yleensä koira jaksaa ja sillä on mielenkiintoa. Sen keskittymiskyky oli vuosi sitten vielä todella huono ja nyt ollaan saatu yli puolet lisää kestoa meidän treeneihin, ilman että koiran motivaatio ja mielenkiinto lopahtaa siihen täysin.

      Kiitos paljon viestistäsi. Kaikki kommentit ja mielipiteet kaikesta ovat todella tervetulleita, sillä sitä kautta voin oppia ja kehittää toimintaani. Tällä hetkellä kokeillaan kiristää meidän säännöt taas entiseen.

      Poista

Pidetäänhän viestit asiallisina kiitos! :)