maanantai 9. lokakuuta 2017

Ähtärin petotestit

Viikonloppuna Ähtärin Haukut oli mukana järjestämässä petotestejä Ähtärissä. Minun ei pitänyt viedä koiria testattavaksi, kunnes perjantaina illalla minulla olikin yhtäkkiä lahjakortti petotestiin. Lauantaina pari puhelua ja molemmille koirille oli testipaikat varattuina. Toivolle konesudelle ja Danskulle taas konekarhulle.

Toivon testi alkoi jännittää minua paljon sinä hetkenä, kun tajusin että se varmaan luulee sutta koiraksi. Mietin päässäni jo pahimmat mahdolliset vaihtoehdot siitä, kuinka sen "kaikkien kaveri" -asenne romahtaa, kun se säikähtää epäilyttävää koiraa niin kovasti. Jätin Toivolle mielessäni kaksi vaihtoehtoa: joko se pakenee tai se yrittää leikkiä suden kanssa. No mitäpä luulette? Koirasta joka rakastaa kaikkea eikä näe elämässään mitään pahaa? No Toivo yritti tietysti saada sen oudon tyypin vähän relaamaan ja yritti että eikö se ny vähän ees leikkis sen kanssa. Piti turvaväliä - oli se kuitenkin vähän outo koira. Hymyilytti ja nauratti siinä liinaa pidellessä, kun olin edes miettinyt sen saavan jotain elinikäisiä traumoja siitä. Tuli itselle taas ihan järjettömän hyvä mieli siitä, kuinka kivaluonteinen koira mulla on kotona. Sen elämään ei vaan mahdu mitään pahaa.


Danskun testi alkoi sillä, että se nuoli ah niin ihanaa karhunkakkaa. Se ei Toivon tapaan meinannut ensin huomatakaan karhua, mutta tajutessaan hetken mietti että mikä tää tyyppi oikein on. Dansku pysyi vähintäänkin minun sivulla, mutta pääasiassa minun ja karhun välillä. Haukkui ja piti sopivaa välimatkaa karhuun. Danskuun uskaltaa nyt jatkossa vähän jopa luottaa siinä, että kertoo kyllä jos metsässä on joku meidän kanssa!


Erilaisten koirien testejä oli todella mielenkiintoista seurata. Koirat toimii petotestissä täysin viettiensä varassa ja siksi sitä reagointia voi olla joidenkin kohdalla vaikeakin arvioida ennakkoon. Tulevaisuudessa olisi kiva käyttää omia koiria eri pedoillakin testattavina, nyt ei rahatilanne antanut periksi siihen. Suosittelen tätä kyllä muillekin!

Vaikka testissä olikin käytössä täytetyt eläimet ja aidot hajut, niin koiran reaktio on yleensä sama kuin kohdatessaan aidon eläimen. Eikä koirilla käynyt mielessäkään kyseenalaistaa sitä, että siinä liikkuu nyt "vaan" täytetty eläin ja ettei se olisi oikea. Testaaja selitti, että nyt seuraavalla kerralla koira osaa varautua hajun saadessaan siihen, että sieltä tulee jotain ei niin mukavaa. Se käykin järkeen. Omistaja oppii myös tulkitsemaan kuinka oma koira käyttäytyy vaaran uhatessa.

Alle vielä minun koirien testilomakkeet!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pidetäänhän viestit asiallisina kiitos! :)