keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Kannuksen koe 27.1.2015

Käytiin eilen Danskun kanssa Kannuksen tokokokeessa hakemassa toinen ykkönen. Vielä ois vika jäljellä! Pisteet alla.
Luoksepäästävyys 10
 - Ok, oli kunnolla vieressä eikä kumpikaan tehty vielä mitään tyhmää.

Paikalla makaaminen 10
 - Makaa yleensä pää ylhäällä, nyt painoi pään maahan. Vaihtoi kerran asentoa.

Seuraaminen kytkettynä 8
 - Taisi olla ihan ok. Äänteli ja painoi. Juoksuun lähdettäessä meinasi innostua, alkoi hypellä ensin kunnes rauhoittui.
Seuraaminen taluttimetta 7.5
 - Samanlaista kuin ensimmäinen, mutta mokasin itse vasemmalle käännöksen ja koira luuli sitä täykkäriksi. Jos sitä vaikka osaisi itse olla selkeä..

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9.5
- Painoi, jäi maahan vinoon, muttei ennakoinut perusasentoa kun tuli viereen. Ja eiköhän se piipkin kuulunut jossain välissä ;)
Luoksetulo 9
- Tämä oli hyvä. Tuli eteen ja siitä vähän vinoon perusasentoon. Ja voi olla että tässäkin on kuulunt piiiiiip.

Seisominen seuraamisen yhteydessä 8
- Hipsi perään vähän ja epäilin jääkö edes siihen.

Estehyppy 7.5
- Ohjaaja olisi voinut edes näyttää sen hypyn koiralle! Mietin sitä aavistuksen ajan, mutta aattelin et kyllä se sen nyt huomasi. No eipä huomannut. Annoin käskyn ja koira loikkasi mun eteen että vouu mitä täällä tapahtuu. Tuli takaisin sivulle ja hyppäsi oma-aloitteisesti hypyn kun huomasi sen. Pysähtyi käskyn saatuaan eikä ennakoinut perusasentoa.

Kokonaisvaikutus 8
- Teknisesti kaikki hallussa, vielä kun saisin ääntelyn koiralta pois. Myös tiiviistä seuruusta lähti pisteitä. Kehui minua rauhallisuudestani, sillä koira nostatti virettään aivan itse. Liikkuri muistutti että pitää hengittääkin välillä ;)
ALO1 171p. Sija 5/6

En muista, että oisin Vinnan kanssa ikinä ollut näin paineissa kokeessa. Danskun kanssa tärisen paikkiksessa ja yritän olla rauhallisena ettei koira nää mitään hytkymistä ja tule mun luokse. Luulen, että kun oltiin kehässä, niin oli omalla tavallaan helppo olla rauhallinen kun olin niin paineissa, varmaan hetkittäin tärräsin sielläkin. Mua itseä olisi voinut vapauttaa (ja rauhoittaa) se, että olisin voinut vapauttaa koiran välissä ja kehua sitä, mutta kun koira ei olisi taas kestänyt sitä :D
Dansku antaa mulle ihan sikana anteeksi kaikessa ja tekee mitä pyydän vaikka mä luulisin kuolevani siihen tilanteeseen. Olen miettinyt, että lisääköhän mun mieliala entisestään sen piipparointia. En ihmettelisi, jos koiraan vaikuttaisi jotenkin tärisevä ja ahdistunut ohjaaja sivulla.. Jos olisin Vinnan kanssa ollut kisoissa näin paineissa, niin se olisi varmasti vaikuttanut siihen suorittamiseen niin paljon. Kehuin koiraa paljon liikkeiden välissä ja rapsuttelin sitä, kai mä omalla tavallani rauhoittelin myös itseäni siinä eikä ahdistus noussut niin korkeaksi. Toisin kuin nyt meen ihan paniikissa kehässä :D

Seuraavaan kokeeseen olen kysellyt Danskille paikkaa. Tämä olisi ensi kuussa, mutta saapas nähdä! Muitakin kokeita oon kattonut, minne päästäisii  tarvittaessa sitä vikaa ykköstä metsästämään. Jos sitä pikkuhiljaa alkaisi harjoitella niitä avoimenkin liikkeitä? ;) BH-kokeen kaaviotakin oon vilkuillut, mutta se vaikuttaa niiin vaikeelta muistaa!

7 kommenttia:

  1. Olettepas te päteviä! :-)
    Ei se BH-kokeen kaavio niin vaikea ole. Jos on valokuvamuisti, niin tuijottelee sitä kaaviokuvaa vaan aikansa, kuten mä tein. :D Tai sitten vaan menee kävelemään sitä kaaviota itsekseen ilman koiraa muutaman kerran, ja sitten vielä koiran kanssa. Kyllä se sieltä painuu mieleen. Eikä se ole ihan niin justiinsa (ellei satu joku natsituomari), että askelmäärät pitäisi olla täsmälleen oikeat - kunhan käännökset, temponmuutokset ja pysähdykset tulee kaikki ja suurin piirtein oikeissa kohdissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Vois nyt alkaa harjoitella jo sitä, jos sen sais painettua muistiin huhtikuuhun mennessä. Kannuksessa ois koe silloin ja kiinnostaisi hurjan paljon ilmoittaa tuo sinne! Mut kiva kuulla jos se ei oo niin tarkkaa kuin oon aatellut :D

      Poista
  2. Et oo ainoo, joka tärisee paikkiksessa. Se seisominen on vaan niin tuskaista, siksi mun pitää keksiä itelleni jotain muuta tekemistä. Oon neljä viime koetta laskenu ikkunasta ohi meneviä autoja, etten tiä paljonko aikaa on menny. Jännitin tällä kertaa jotenkin oudon paljon, jonka ite ainaki huomasin koirassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla etten oo ainoo :D mietin vaan siinä että kaikki kehän laidalla seuraajat varmaan näkee kuinka vaan tärrään siellä :D Mut pidänpä mielessä ton autojen laskemisen jos auttais yhtään siihen jännitykseen. On ihan kauheeta seistä siinä ja miettiä et kauankohan aikaa on mennyt.

      Poista
  3. Paljonko sulla oli pisteitä pääsykokeesta kun pääsit kennellinjalle?

    VastaaPoista

Pidetäänhän viestit asiallisina kiitos! :)