keskiviikko 10. joulukuuta 2014

spk ja pienet koirat

"Saksanpaimenkoira nartun kaveriksi ei sovi pieni koira" on lausahdus, jonka olen saanut kuulla monta kertaa sinä aikana, kun Dansku on ollut minulla. Se lausahdus on laittanut minut miettimään paljon asioita. Onhan D jo nyt asunut samassa taloudessa pienen koiran kanssa luonani liki koko sen ajan, mitä se on minulla ollut.
Alkuun se oli minusta ihan järjetöntä väittää jotain tuollaista. Jokainen koira on oma yksilönsä rodusta riippumatta, eikä mielestäni voida yleistää kaikkien samaa rotua olevien koirien toimiva samalla tavalla. Kuitenkin kaikkialta saa kuulla sitä samaa: spk nartun kaveriksi ei voi ottaa pienempää koiraa. Koirasta voi tulla "hullu" ja voit löytää pienemmän koiran tapettuna, jos vaan erehdyt jättämään ne samaan tilaan yksin kun poistut itse kotoa. Mä en vaan näe tilannetta niin, että mun koira nyt sekoaisi päästään ja siitä tulisi raivohullu tappaja. Olenko mä itse vaan niin sokea sille vai mennäänkö jossain oikeasti pieleen jos odotetaan kaikista saksanpaimenkoirista kuoriutuvan tappajia?
Jollain tapaa en enää itsekään tiedä mitä uskoa. Netistä löytyy tälläisiä keskusteluja ja rodun huono maine kasvaa tietysti tälläisten tapausten myötä. Mut tekeekö nuo tapaukset silti koko rodusta sysipahan? Vielä kuukausi sitten olisin sanonut ei, mutta nyt ajatukseni ovat ihan ristiriidassa keskenään. Eihän kukaan voi olla mistään koirasta 100% varma - vai voiko?
Kukaan ei olisi sanonut minulle, ettei myy minulle pientä koiraa Vinnan takia. Vinna oli maailman kiltein koira pennuille enkä usko, että se olisi tehnyt mitään pahaa yhdellekään pennulle. Sen sijaan toinen aikuinen koira, joka ei väistänyt sitä, saattoi laukaista sen, että Vinna kävi suoraan päälle. Ei se oman lauman koirille olisi tehnyt mitään pahaa, mut kaikki vieraat koirat ei olleet ok. Riippui todella paljon vieraasta koirasta.

Danskun kohdalla minulle sanotaan suoraan, että sen kaveriksi ei sovellu pieni koira. Mistä vieras ihminen tietää sen koiraa näkemättä? Dansku ei ole jokaiden koiran kaveri, mut kyllä se kaikki koirat sietää, jos ne sietää vaan sen. Mielestäni Vinna oli paljon epäluotettavampi tietyissä koiraporukoissa, kun Danskun kanssa taas tuntuu että se sietää kyllä kaikki koirat. En ikinä olisi ajatellut että Vinna olisi tappanut yhtäkään laumaan kuuluvaa koiraa keskenään ollessaan, enkä ajattele Danskunkaan tekevän niin.
Pelätään, että saksanpaimenkoira sekoaa päästään ja tappaa toisen, pienen koiran yksinollessaan, mutta eikö todellisuudessa se sama riski ole ihan minkä koiran kanssa tahansa, oli se sitten kiltti lössykkä labradorinnoutaja, ihana pörröinen samojedi, epävarma aussie tai hurja saksanpaimenkoira?

Musta tuntuu, että olen löytänyt mulle kivan koiran. Kuitenkin mun haaveena on saada mun talouteen vielä gööttikin. Agilitykoira, näyttelykoira, mahdollinen jalostuskoira. Mut en tiedä onko se mahdollista nykyisen koirani tähden. Vaikka juuri minun koirani onkin minulle maailman paras.
Nämä kaikki puheet saksanpaimenkoirien "pahuudesta" saavat mut jopa epäilemään omaa koiraani, vaikka tiedän sen olevan kiltti. Uskon itse tuntevani koirani paremmin kuin yksikään ulkopuolinen, joka ei ole elänyt sen kanssa tai on nähnyt siitä vain kuvan. Silti se on vaan niin harmi, että muut luulevat tuntevansa sen paremmin - ihan vain rodun perusteella.
Myönnän, meilläkin on ollut koira-aggressiivisia saksanpaimenkoiria. Ne eivät ole tulleet toimeen muiden koirien kanssa ja tästä on saanut kärsiä niin vieraat koirat kuin meidän oman lauman göötti, Helmi. Silti nykyinen koirani on erilainen, mitä nämä meidän edelliset koirat ovat olleet. Kyllä se koirat hyväksyy, kun sille vaan sanoo että ne koirat on ihan ok. Ehkä minukin mieleni muuttuu siinä vaiheessa, kun koirastani kuoriutuu "hullu", mutta en vaan yksinkertaisesti näe sitä mahdollisena.

Tätä tekstiä minun ei ole tarkoitus kohdistaa yhtään keneenkään, ainoastaan kirjoittaa asiat sellaisina kuin millaisen kuvan olen itse asioista saanut. Tähän olen saanut kohdata niin monta kertaa, että halusin päästä kirjoittamaan aiheesta jotain ja purkamaan omaa mieltäni.

8 kommenttia:

  1. Meilläkin on kääpiöpinseri ja kaksi berniä, siinäpä vasta kokoeroa. Pinseri oli talossa ennen bernejä eikä kukaan sanonut siitä sanaakaan :)

    VastaaPoista
  2. Noissa puheissa on sen verran perää, että tottahan pieneltä koiralta lähtee helpommin henki, jos sakemannin kanssa tukkanuottasille ryhtyy. Se miksi koirat alunperin tappelevat ei tosiaan ole kiinni kenenkään koosta tai rodusta. Sakemannin omistajana sitä saa kuulla kaikenlaista. Ei kannata ottaa liian vakavasti, harvemmin nämä tyypit on mielipiteineen silläkään tasolla, että asiasta voisi mitenkään edes keskustella järkevästi. Antaa vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on. Välillä meinaa ymmärrys loppua kesken, kun jatkuvasti ihmiset olettavat koiran olevan tietynlainen rotunsa perusteella. En totta puhuttuna osannut varautua tälläiseen D:n ottaessa, eipä se kyllä päätökseen ottaa tuo koira olis siltikään vaikuttanut :D

      Poista
  3. Nata otti vallan mainiosti siipiensä suojaan Kyllin, parin kilon painosen rimpulan reipas vuosi sitten vaikka ei tosiaan tullu kaikkien koirien kans juttuun ja vielä hurja susikoira rodultaan! 0: Maailman paras kaveri oli Kyllille ja ikinä koskaan milloinkaan ei tarvinnu miettiä että uskaltaako koiria päinsä kotiin jättää. Mulle on jopa muutamat kasvattajat sanoneet ettei sakemanni voi olla luotettava pikkukoiran kaveri eikä he myisi pientä koiraa sakemannitalouksiin. Kyllä siinä vaihees on pahemman luokan asennevamma korvien välissä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä asennevammaa tuppaa löytymään aika monelta, kun ei vaan pystytä nähdä sitä rodun saamaa leimaa pidemmälle.. Mä olen myös ihmetellyt sitä, kun mulle on sanottu nartun olevan nimenomaan se paha, spk uros olisi joillekin ok. Jos sillä uroksella napsahtaa päässä ja se sekoaa, niin eikö se tapa sen pikkukoiran ehkä jopa nopeammin kuin narttu? Vai pidetäänkö narttuja niin vittupäinä mielialan vaihteluineen että niillä menee helpommin hermot muihin? :D ei vaan voi käsittää!

      Poista
    2. Kyllä mun mielestä jokainen koiran omistaja tuntee oman koiransa parhaiten. Mä olen aina ajatellut että antaa muiden puhua mitä tykkää, mutta kyllä mä vaan tiedän minkä luontonen mun koira on paremmin ku kukaan muu!:) Ja mulla itsellä on saksanpaimenkoira uros, joka ei tule muiden koirien kanssa toimeen. Oli sitten iso tai pieni koira kyseessä. Käy päälle samantien. Mutta kun tämän itse tiedän niin en koiraani päästä muiden koirien luokse. Ja voin myös vähän moittia itseäni, että tää mun Saku ei paljon koirakontakteja ole koskaan saanut. Ei ole suoraansanottuna ollut muiden koirien kanssa paljon tekemisissä. Mutta mä sanoisin, että kyllä sä oman koiras tunnet! Ja uskon että voit aivan hyvin hankkia vielä joskus myös sen pikkukoiran tälle sakemannille kaveriksi! :) Muutes tää sun blogi on tosi kiva! Jatkossakin tuun seuraamaan, eli älä vaan lopeta kirjoittamista! :)

      Poista
    3. Niinpä :) Oma koiransa jokainen tuntee parhaiten ja osaa toimia sen mukaan kuten säkin sanoit :) Toivottavasti meille joskus se pikkukoira tulee, kunhan vaan on sen aika! Kiitos paljon :)

      Poista

Pidetäänhän viestit asiallisina kiitos! :)